Algemene verkoopvoorwaarden – PROFESSIONALS
-> particulierenARTIKEL 1 – DOEL
Deze algemene verkoopvoorwaarden hebben tot doel de verkoop van PRODUCTEN en/of DIENSTEN te regelen door de vennootschap OFFICEEASY, een vereenvoudigde naamloze vennootschap met een kapitaal van 40.000,00 euro, ingeschreven in het handels- en vennootschapsregister van Nanterre onder nummer 511 852 006, met maatschappelijke zetel te 60 Avenue de l’Europe – 92270 Bois-Colombes (hierna de “VERKOPER”), aan iedere natuurlijke of rechtspersoon, publiek of privaat, handelend voor doeleinden die verband houden met zijn/haar handels-, industriële, ambachtelijke, vrije of agrarische activiteit (hierna de “PROFESSIONELE KOPER”).
Deze voorwaarden zijn van toepassing op elke aankoop van PRODUCTEN en/of DIENSTEN bij de VERKOPER door een PROFESSIONELE KOPER, ongeacht de plaats van bestelling en/of levering (metropool-Frankrijk, DROM-COM, lidstaten van de Europese Unie zoals Spanje, Nederland en België, of landen buiten de EU).
Behoudens voorafgaand en schriftelijk afwijkend akkoord van de VERKOPER, zijn deze voorwaarden exclusief van toepassing op elke aankoop van PRODUCTEN en/of DIENSTEN van de VERKOPER door PROFESSIONELE KOPERS, met uitsluiting van enige andere voorwaarden, in het bijzonder de inkoopvoorwaarden van de PROFESSIONELE KOPERS.
Het plaatsen van een bestelling door een professionele koper houdt derhalve in dat deze zonder voorbehoud kennis heeft genomen van en instemt met deze algemene verkoopvoorwaarden, behoudens bijzondere voorwaarden die door de VERKOPER schriftelijk zijn toegekend.
In geval van tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en bijzondere voorwaarden die schriftelijk door de VERKOPER zijn overeengekomen, prevaleren de bijzondere voorwaarden.
Deze algemene voorwaarden zijn beschikbaar op de website www.officeeasy.be en prevaleren, indien van toepassing, boven elke andere versie of elk ander document.
Deze algemene voorwaarden vormen de volledige overeenkomst tussen partijen.
In geval van wijziging van deze algemene voorwaarden, met name als gevolg van wettelijke of regelgevende ontwikkelingen, is de versie die van toepassing is op de Overeenkomst die welke van kracht is op de datum van de Bestelling.
ARTIKEL 2 – PRODUCTEN
De door deze algemene voorwaarden geregelde producten (hierna de “PRODUCTEN”) zijn die welke op de website van de VERKOPER staan vermeld en die als verkocht en verzonden door de VERKOPER zijn aangeduid.
De PRODUCTEN zijn voorzien van een beschrijvende fiche met onder meer de prijs en de essentiële kenmerken.
De VERKOPER waakt erover dat de visuals, foto’s, films, video’s, schema’s en tekeningen op de website de producten zo getrouw mogelijk weergeven. De VERKOPER wijst de PROFESSIONELE KOPER er echter op dat deze visuals geen perfecte gelijkenis met het te koop aangeboden product kunnen garanderen, met name wat de kleurweergave betreft. Bijgevolg wordt de PROFESSIONELE KOPER geïnformeerd dat deze visuals geen contractuele waarde hebben.
Productaanbiedingen zijn geldig zolang zij online staan, tenzij anders vermeld in de beschrijving.
De PRODUCTEN worden aangeboden zolang de voorraad strekt.
Indien, bij wijze van uitzondering, een PRODUCT niet meer beschikbaar is tussen het moment van het plaatsen van de Bestelling door de PROFESSIONELE KOPER en de bevestiging van de Bestelling door de VERKOPER, zal de VERKOPER de PROFESSIONELE KOPER zo spoedig mogelijk informeren en hem/haar, naar keuze van de PROFESSIONELE KOPER, voorstellen om de Bestelling te wijzigen of volledig te annuleren.
ARTIKEL 3 – DIENSTEN
Bij aankoop van PRODUCTEN kunnen door de PROFESSIONELE KOPER DIENSTEN bij de VERKOPER worden afgenomen (de “DIENSTEN”).
Deze DIENSTEN bestaan uit technische assistentie (installatie van apparatuur, programmering).
Aanvragen voor on-site installatie moeten aan de VERKOPER worden gericht per telefoon of via het contactformulier op de website www.officeeasy.be. Hiervoor wordt een offerte opgesteld.
Andere DIENSTEN kunnen door de PROFESSIONELE KOPER rechtstreeks online of telefonisch worden afgenomen onder de voorwaarden van artikel 4 van deze algemene voorwaarden.
De DIENSTEN kunnen worden uitgevoerd door de VERKOPER of door een van zijn partners, hetgeen de PROFESSIONELE KOPER uitdrukkelijk aanvaardt.
In alle gevallen verbindt de VERKOPER zich ertoe de DIENST met de grootste zorg en volgens de regels van de kunst uit te voeren.
De PROFESSIONELE KOPER verbindt zich ertoe samen te werken met de VERKOPER en/of diens Partner door toegang te verlenen tot de plaats van uitvoering op de vooraf overeengekomen dagen en tijden en door alle nuttige en noodzakelijke informatie te verstrekken voor een correcte uitvoering en naleving van de termijnen.
ARTIKEL 4 – HET PLAATSEN VAN BESTELLINGEN
Met uitzondering van on-site installatieaanvragen kan de PROFESSIONELE KOPER PRODUCTEN en DIENSTEN bestellen hetzij rechtstreeks online via de catalogus op www.officeeasy.be, hetzij per telefoon.
4.1 Online bestelling
Voor online bestellingen van PRODUCTEN is het aanmaken van een klantaccount vereist.
De PROFESSIONELE KOPER selecteert vervolgens de PRODUCT(EN) en de gewenste hoeveelheden, plaatst deze in het virtuele winkelmandje via “Aan winkelmandje toevoegen”.
Om de aankoop te vervolgen klikt de PROFESSIONELE KOPER op “Bestelling plaatsen”. Vervolgens wordt gevraagd een leveringsmethode te kiezen en de contactgegevens, het afleveradres en het factuuradres in te vullen.
Het is aan de PROFESSIONELE KOPER om te zorgen voor juiste aflever- en factuurgegevens. De VERKOPER wijst elke aansprakelijkheid af in geval van vertraging of onmogelijkheid tot levering door onjuiste gegevens van de PROFESSIONELE KOPER.
Voor validatie van de BESTELLING krijgt de PROFESSIONELE KOPER een overzicht te zien met onder meer de gekozen producten, aantallen, verzendkosten en het totaalbedrag excl. en incl. btw.
De BESTELLING wordt gevalideerd onder voorbehoud van betaling.
Na validatie wordt per e-mail een orderbevestiging door de VERKOPER verzonden.
4.2 Telefonisch
De PROFESSIONELE KOPER kan telefonisch BESTELLEN op:
- 03 28 07 70 70 vanuit Europees Frankrijk + DROM;
- +33 (0)3 28 07 70 71 vanuit het buitenland.
In dat geval komt hij/zij in contact met het verkoopteam van de VERKOPER, dat afhankelijk van de aard en hoeveelheid PRODUCTEN ofwel de BESTELLING online invoert, ofwel een offerte opstelt.
Voor aankopen van producten of diensten waarvoor vooraf een offerte wordt opgesteld, wordt de bestelling pas definitief na aanvaarding door de PROFESSIONELE KOPER. Deze aanvaarding kan blijken uit ondertekening van de offerte door de PROFESSIONELE KOPER of uit elke andere uitdrukkelijke schriftelijke wilsuiting van de PROFESSIONELE KOPER, inclusief per fax of e-mail.
4.3 Algemeen – verplichtingen van de PROFESSIONELE KOPER
Ongeacht de bestelwijze verbindt de PROFESSIONELE KOPER zich ertoe juiste en waarheidsgetrouwe informatie aan de VERKOPER te verstrekken, en in het bijzonder:
- correcte identificatiegegevens (handelsnaam, SIRET-nummer, adres, naam van de vertegenwoordiger). In dit verband verbindt de PROFESSIONELE KOPER zich ertoe op eerste verzoek van de VERKOPER een actueel Kbis-uittreksel en een volmacht van de vertegenwoordiger te overleggen;
- een geldig intracommunautair btw-nummer of, bij gebrek daaraan, een door de fiscus afgegeven attest van btw-plicht.
Bij het aanmaken van een account verbindt de PROFESSIONELE KOPER zich ertoe zijn gegevens regelmatig bij te werken. Hiertoe kan hij/zij deze te allen tijde wijzigen via het account en/of na contact met de klantenservice.
Voor vragen over de opvolging van een bestelling kan de PROFESSIONELE KOPER de VERKOPER contacteren via het contactformulier op www.officeeasy.be of telefonisch: 09 82 06 96 49 vanuit Europees Frankrijk + DROM (gratis nummer); +33 (0)3 28 07 70 71 vanuit het buitenland.
ARTIKEL 5 – LEVERING
Levering betekent de overdracht aan de PROFESSIONELE KOPER van de feitelijke macht of controle over de PRODUCT(EN). Levering vindt pas plaats na betalingsbevestiging van de BESTELLING door de bankinstelling van de VERKOPER.
Leveringen gebeuren in heel Europees Frankrijk, in de DROM & COM, in de lidstaten van de Europese Unie en in landen buiten de EU.
De leveringswijzen zijn:
- Afhaalpunt;
- Thuis-/zakelijk adres (maatschappelijke zetel of vestiging opgegeven bij het plaatsen van de BESTELLING).
De PROFESSIONELE KOPER kiest de leveringswijze bij het plaatsen van de BESTELLING. De verzendkosten worden bij de keuze getoond en bij het totaalbedrag opgeteld.
De levertijd en specifieke modaliteiten worden aan de PROFESSIONELE KOPER meegedeeld bij de validatie van de Bestelling.
De leveringstermijnen gaan pas lopen vanaf de verzenddatum van de bestelling.
De PRODUCTEN worden geleverd op het adres dat de PROFESSIONELE KOPER op het bestelformulier heeft opgegeven. Onjuiste of onvolledige adressen vallen onder verantwoordelijkheid van de PROFESSIONELE KOPER. Elk pakket dat naar de VERKOPER wordt teruggestuurd wegens een foutief of onvolledig adres, wordt opnieuw verzonden op kosten van de PROFESSIONELE KOPER.
ARTIKEL 6 – FOUTEN / NIET-CONFORMITEIT
Bij levering dient de PROFESSIONELE KOPER de staat van het pakket en de inhoud bij ontvangst van de BESTELLING te controleren.
Eventuele voorbehouden moeten schriftelijk en nauwkeurig op de pakbon worden vermeld. Door de pakbon zonder enig voorbehoud te ondertekenen, wordt de PROFESSIONELE KOPER geacht de goederen zonder zichtbaar gebrek te hebben ontvangen.
Daarnaast verbindt de PROFESSIONELE KOPER zich ertoe zijn voorbehouden binnen uiterlijk twee werkdagen na de leveringsdatum aan de VERKOPER kenbaar te maken. Klachten na deze termijn worden afgewezen.
Klachten moeten schriftelijk worden ingediend bij de klantenservice van de VERKOPER via serviceclient@officeeasy.fr of via het contactformulier op www.officeeasy.be.
Elke klacht die niet conform bovenstaande regels en termijnen is ingediend, kan niet in behandeling worden genomen en ontslaat de VERKOPER van iedere aansprakelijkheid jegens de PROFESSIONELE KOPER.
Bij leveringsfout moet elk te ruilen PRODUCT integraal en in de originele verpakking worden teruggestuurd, aangetekend Colissimo, naar: OFFICE EASY SERVICE CLIENT – 9 rue de l’Abbé Stahl – ZA Parc République Bat A – 59700 Marcq-en-Barœul.
De retourkosten zijn voor rekening van de VERKOPER.
ARTIKEL 7 – PRIJS
7.1 De prijs van PRODUCTEN en/of DIENSTEN is exclusief belastingen, met name btw, en exclusief transportkosten. Behoudens de in artikel 7.2 genoemde gevallen, wordt de op de datum van de BESTELLING geldende btw en de verzendkosten toegevoegd.
Prijzen zijn in euro.
Indien één of meer belastingen of heffingen, met name milieubijdragen, worden ingevoerd of gewijzigd (omhoog of omlaag), kan deze wijziging worden doorberekend in de verkoopprijs van de PRODUCTEN.
De PROFESSIONELE KOPER verbindt zich ertoe aan de VERKOPER de op de factuur vermelde prijs en aanverwante kosten te betalen, alsook de wettelijke en reglementaire belastingen die gelden op de factuurdatum.
7.2 Indien de verkoop onder de toepassing van artikel 262-I van de Franse Code général des impôts valt, kunnen PROFESSIONELE KOPERS in aanmerking komen voor facturatie exclusief btw. De PROFESSIONELE KOPER verbindt zich ertoe bij het plaatsen van de BESTELLING juiste en waarheidsgetrouwe informatie te verstrekken.
ARTIKEL 8 – BETALING EN FACTURATIE
8.1 PRODUCTEN gekocht in Europees Frankrijk of de DROM-COM
De prijs wordt, naar keuze van de PROFESSIONELE KOPER, betaald per bankkaart, via PayPal, per cheque, per bankoverschrijving of via administratieve ordening.
De betaalwijze wordt gekozen bij het plaatsen van de BESTELLING.
Tenzij anders overeengekomen, worden PRODUCTEN pas verzonden na volledige ontvangst van de betaling.
De PROFESSIONELE KOPER garandeert dat hij/zij over de benodigde machtigingen beschikt om de gekozen betaalwijze te gebruiken bij validatie van de bestelling.
8.2 PRODUCTEN gekocht in EU-landen en/of derde landen
Behoudens wettelijke bepaling of andersluidende afspraak betalen PROFESSIONELE KOPERS in de op de factuur vermelde valuta en zonder korting. Betaling kan gebeuren volgens de in artikel 8.1 genoemde wijzen.
8.3 Elektronische factuur
Behoudens schriftelijk tegenverzoek van de PROFESSIONELE KOPER, verstrekt de VERKOPER facturen in elektronische vorm.
8.4 Betaaltermijnen – Betalingsachterstand
Tenzij anders overeengekomen, dienen betalingen contant en volledig te geschieden binnen uiterlijk dertig (30) dagen na factuurdatum van de VERKOPER. Betaalde bedragen gelden nimmer als aan- of voorschot. De VERKOPER verleent geen betalingskorting.
Overeenkomstig artikel L.441-10 van de Franse Code de commerce leidt elke betaling na deze termijn tot nalatigheidsinteresten gelijk aan driemaal de wettelijke rente en tot een forfaitaire invorderingsvergoeding van € 40 (art. D.441-5 Code de commerce).
Bij niet-betaling of laattijdige betaling kan de VERKOPER, van rechtswege, na een vruchteloze minnelijke aanmaning met een termijn van 8 dagen en onverminderd schadevergoeding:
- de uitvoering van de verkoop geheel of gedeeltelijk weigeren of schorsen;
- de ontbinding inroepen overeenkomstig artikel 1217 van het Franse Burgerlijk Wetboek.
Alle eventuele invorderingskosten (aanmaning per aangetekende brief, sommatie, gerechtsdeurwaarder) zijn voor rekening van de PROFESSIONELE KOPER.
ARTIKEL 9 – EIGENDOMSVOORBEHOUD EN RISICO-OVERGANG
De VERKOPER blijft eigenaar van de PRODUCTEN tot volledige betaling van de verkoopprijs. Bij niet-betaling kan de VERKOPER te allen tijde de teruggave van de PRODUCTEN vorderen.
Het risico van verlies en beschadiging gaat over op de PROFESSIONELE KOPER op de dag van levering.
ARTIKEL 10 – AANSPRAKELIJKHEID – GARANTIE OP PRODUCTEN
10.1 De VERKOPER verbindt zich ertoe de verplichtingen na te komen die op hem rusten uit hoofde van deze voorwaarden en van elke individuele verkoop, en de daarmee samenhangende taken naar best vermogen uit te voeren.
De VERKOPER garandeert, overeenkomstig de wettelijke bepalingen, de Klant tegen elk gebrek aan overeenstemming van de PRODUCTEN en tegen verborgen gebreken voortvloeiend uit een ontwerpfout of leveringsfout, met uitsluiting van elke nalatigheid of fout van de Klant.
De aansprakelijkheid van de VERKOPER kan slechts worden ingeroepen in geval van bewezen fout of nalatigheid en is beperkt tot directe schade, met uitsluiting van elke indirecte schade, van welke aard ook.
In alle gevallen is, indien de aansprakelijkheid van de VERKOPER wordt weerhouden, de garantie beperkt tot het door de Klant betaalde nettobedrag voor de levering van de PRODUCTEN en/of DIENSTEN.
10.2 Pro-Garantie De PROFESSIONELE KOPER kan gebruikmaken van de “Pro-Garantie” van de VERKOPER indien de desbetreffende optie bij de BESTELLING is afgenomen.
In het kader van de Pro-Garantie verbindt de VERKOPER zich er gedurende de gehele fabrieksgarantietermijn toe om:
– defecte producten met voorrang via de service-afdeling te behandelen, waarbij alle heen- en terugzendkosten binnen 48 uur Express voor zijn rekening zijn;
De PRO-GARANTIE is uitdrukkelijk beperkt tot storingen die onder de fabrieksgarantie vallen. Uitgesloten zijn breuk of defecten/disfuncties voortvloeiend uit oneigenlijk gebruik door de PROFESSIONELE KOPER. Grafische tablets, digitale whiteboards, displays en monitoren komen niet in aanmerking voor gratis verzendkosten bij retour.
– niet-repareerbare producten te vervangen door identieke producten of producten van gelijkwaardige range indien identieke niet meer beschikbaar zijn;
– onbeperkte toegang te geven tot de technische after-salesdienst van de VERKOPER of diens partners gedurende de garantieperiode;
– de PROFESSIONELE KOPER een herroepingsrecht van 30 dagen te bieden, zonder opgaaf van redenen, vanaf de leveringsdatum van de bestelling.
Het in het kader van de PRO-GARANTIE verleende herroepingsrecht geldt voor alle PRODUCTEN met uitdrukkelijke uitsluiting van:
– PRODUCTEN op bestelling of vervaardigd volgens specificaties van de PROFESSIONELE KOPER;
– PRODUCTEN die snel kunnen bederven of verouderen;
– PRODUCTEN die door de PROFESSIONELE KOPER na levering zijn ontzegeld en die om hygiëne- of gezondheidsbeschermingsredenen niet kunnen worden teruggezonden (zoals oordopjes, in-ear headsets, Bluetooth-oortjes…);
– TV-schermen, monitoren, interactieve whiteboards, videoconferentiesystemen en scherm-/monitorsteunen;
– alle VHF-zendontvangers;
– gasdetectoren met een niet-vervangbare batterij;
– alle PRODUCTEN bestemd voor explosieve omgevingen (ATEX).
De PRO-GARANTIE kan éénmalig per volledige bestelling worden ingeroepen gedurende de hele fabrieksgarantieperiode. Het bedrag wordt berekend op basis van het totale nettobedrag van de bestelling (bedragen hier gespecificeerd).
Om binnen de PRO-GARANTIE te herroepen, moet de PROFESSIONELE KOPER de VERKOPER schriftelijk informeren via het contactformulier op www.officeeasy.be.
De PRODUCTEN moeten in de originele verpakking en in perfecte staat worden teruggezonden binnen 14 dagen na de kennisgeving van herroeping, vergezeld van de aankoopfactuur. Beschadigde, bevuilde of onvolledige producten worden niet teruggenomen.
Bij uitoefening van het herroepingsrecht binnen bovengenoemde termijn worden de prijs van de aangekochte producten en de verzendkosten terugbetaald.
De retourkosten zijn voor rekening van de PROFESSIONELE KOPER.
Terugbetaling vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst door de VERKOPER van de door de PROFESSIONELE KOPER retour gezonden producten onder bovenstaande voorwaarden.
ARTIKEL 11 – OVERMACHT
Overeenkomstig artikel 1218 van het Franse Burgerlijk Wetboek is sprake van overmacht in contractuele zin wanneer een gebeurtenis buiten de wil van de schuldenaar, die bij het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijs niet kon worden voorzien en waarvan de gevolgen niet konden worden vermeden door passende maatregelen, de uitvoering van zijn verplichting verhindert.
Uitdrukkelijk worden, naast de gevallen die gewoonlijk door de Franse rechtspraak worden aanvaard, als gevallen van overmacht of toeval beschouwd: blokkering van transport- of bevoorradingsmiddelen, aardbevingen, brand, storm, overstroming, bliksem, uitval van telecommunicatienetwerken of problemen met externe telecommunicatienetwerken van de PROFESSIONELE KOPERS en/of de VERKOPER, stakingen.
De partij die zich op deze omstandigheden beroept, moet de andere partij onmiddellijk in kennis stellen van het optreden en van het einde ervan.
ARTIKEL 12 – INTELLECTUELE EIGENDOM
De inhoud van de website (teksten, commentaren, technische documenten, tekeningen, illustraties en afbeeldingen, enz.) blijft eigendom van de VERKOPER, als enige houder van de intellectuele eigendomsrechten op deze inhoud.
De PROFESSIONELE KOPER verbindt zich ertoe deze inhoud op geen enkele wijze te gebruiken; elke gehele of gedeeltelijke reproductie is strikt verboden en kan een inbreuk vormen.
ARTIKEL 13 – GEGEVENSBESCHERMING
Overeenkomstig Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 (AVG) wordt de PROFESSIONELE KOPER geïnformeerd dat de door hem/haar verstrekte persoonsgegevens door de VERKOPER geautomatiseerd kunnen worden verwerkt.
Deze persoonsgegevens zijn:
– Identificatiegegevens: voor- en achternaam van de PROFESSIONELE KOPER;
– Contactgegevens: postadres, e-mail, telefoonnummer;
– Economische en financiële gegevens: betaalmiddelen, betalingshistoriek;
– Gegevens met betrekking tot geplaatste Bestellingen: bestelbonnen, pakbonnen, klachten en eventuele antwoorden.
Deze gegevens worden strikt door de VERKOPER gebruikt voor: orderbeheer, uitvoering van prestaties, opmaken van facturen, behandeling van klachten, incasso, invordering, geschillenbeheer.
De VERKOPER kan deze gegevens bewaren voor de uitvoering van overeenkomsten en eventuele verlengingen en/of vernieuwingen en gedurende een periode die eindigt drie (3) maanden na de afronding van de Bestelling.
De PROFESSIONELE KOPER stemt in met de hierboven beschreven verzameling, verwerking en doorgifte van zijn/haar gegevens.
De PROFESSIONELE KOPER beschikt over een recht van inzage, kopie, rectificatie, beperking, wissing en verzet tegen de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens. De PROFESSIONELE KOPER heeft recht op overdraagbaarheid van zijn/haar persoonsgegevens. Hij/zij kan aanwijzingen geven over het lot van zijn/haar persoonsgegevens na overlijden. De PROFESSIONELE KOPER kan een klacht indienen bij de CNIL. Uitoefening van de rechten kan via de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) van de VERKOPER: dpo@officeeasy.fr.
De PROFESSIONELE KOPER erkent van zijn/haar rechten op de hoogte te zijn en weet hoe deze uit te oefenen.
ARTIKEL 14 – GEDEELTELIJKE NIETIGHEID
Indien één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden ongeldig worden verklaard op grond van een wet, verordening of onherroepelijke uitspraak van een bevoegde rechter, blijven de overige bepalingen volledig van kracht.
ARTIKEL 15 – CONTRACTSTAAL
Deze algemene verkoopvoorwaarden zijn opgesteld in het Frans. Indien zij in één of meerdere vreemde talen worden vertaald, is bij geschil uitsluitend de Franse tekst bindend. Dat partijen in de dagelijkse communicatie geheel of gedeeltelijk een andere taal gebruiken dan het Frans, kan in geen geval worden beschouwd als een afstand van toepassing van deze algemene verkoopvoorwaarden of enige bepaling daarvan.
ARTIKEL 16 – TOEPASSELIJK RECHT
Deze algemene voorwaarden en de daaruit voortvloeiende verrichtingen worden uitsluitend beheerst door het Franse recht.
ARTIKEL 17 – GESCHILLEN
Alle geschillen betreffende de totstandkoming, uitvoering of interpretatie van een BESTELLING vallen onder de bevoegdheid van de Rechtbank van Koophandel van LILLE MÉTROPOLE (Frankrijk), ongeacht vrijwaring of pluraliteit van verweerders.
Algemene verkoopvoorwaarden – PARTICULIEREN
ARTIKEL 1 – DOEL
Deze algemene verkoopvoorwaarden hebben tot doel de verkoop van PRODUCTEN en/of DIENSTEN te regelen door de vennootschap OFFICEEASY, een vereenvoudigde naamloze vennootschap met een kapitaal van 40.000,00 euro, ingeschreven in het handels- en vennootschapsregister van Nanterre onder nummer 511 852 006, met maatschappelijke zetel te 60 Avenue de l’Europe – 92270 Bois-Colombes (hierna de “VERKOPER”), aan elke klant, natuurlijke of rechtspersoon, handelend voor doeleinden die vreemd zijn aan zijn/haar handels-, industriële, ambachtelijke, vrije of agrarische activiteit (hierna de “KLANT”).
Deze voorwaarden zijn van toepassing op elke aankoop van PRODUCTEN en/of DIENSTEN bij de VERKOPER door een KLANT, ongeacht de plaats van bestelling en/of levering (metropool-Frankrijk, DROM-COM, EU-lidstaten zoals Spanje, Nederland en België, en landen buiten de EU), met uitsluiting van alle andere voorwaarden.
Deze algemene voorwaarden zijn beschikbaar op www.officeeasy.be en prevaleren, indien van toepassing, boven elke andere versie of elk ander document. Zij vormen de volledige overeenkomst tussen partijen.
In geval van wijziging van deze algemene voorwaarden, met name door wettelijke of regelgevende ontwikkelingen, is de versie die van toepassing is die welke van kracht is op de datum van de bestelling.
Elke bestelling via www.officeeasy.be impliceert kennisname en aanvaarding door de Klant van deze algemene voorwaarden.
Door de Bestelling te valideren, erkent de Klant de bepalingen te hebben gelezen, begrepen en aanvaard. De aanvaarding door de KLANT materialiseert zich door het aanvinken van het vakje “Ik aanvaard de Algemene Verkoopvoorwaarden”.
Door zijn Bestelling te valideren verklaart de Klant tevens volledig handelingsbekwaam te zijn om te contracteren en te bestellen op www.officeeasy.be.
ARTIKEL 2 – PRODUCTEN
De door deze voorwaarden geregelde producten (hierna “PRODUCTEN”) zijn die welke op de website van de VERKOPER staan vermeld en als verkocht en verzonden door de VERKOPER zijn aangeduid. Zij zijn uitsluitend bestemd voor huishoudelijk en privégebruik; de KLANT heeft niet het recht de PRODUCTEN door te verkopen.
Indien de VERKOPER redenen heeft om te vermoeden dat de KLANT PRODUCTEN koopt met het oog op doorverkoop, behoudt de VERKOPER zich het recht voor diens Bestellingen te weigeren, onverminderd andere mogelijke acties tegen de KLANT.
Gezien hun aard of gevaarlijkheid zijn bepaalde PRODUCTEN voorbehouden aan professionele kopers. De VERKOPER behoudt zich het recht voor om verkoop van ATEX-PRODUCTEN aan particuliere KLANTEN te weigeren.
Overeenkomstig artikel L111-1 van de Franse Consumentenwet (Code de la consommation) hebben de PRODUCTEN een beschrijvende fiche met onder meer de prijs en de essentiële kenmerken.
De VERKOPER streeft ernaar dat visuals, foto’s, films, video’s, schema’s en tekeningen de producten zo getrouw mogelijk weergeven. De VERKOPER wijst de KLANT er echter op dat deze visuals geen perfecte gelijkenis kunnen garanderen, met name wat kleurweergave betreft. Bijgevolg hebben deze visuals geen contractuele waarde.
Productaanbiedingen zijn geldig zolang ze online staan, tenzij anders vermeld.
De PRODUCTEN worden aangeboden zolang de voorraad strekt.
Indien, bij wijze van uitzondering, een PRODUCT onbeschikbaar wordt tussen het moment van toevoegen aan het winkelmandje en de validatie van de Bestelling, zal de VERKOPER de KLANT zo spoedig mogelijk informeren en, naar keuze van de KLANT, voorstellen de Bestelling te wijzigen of volledig te annuleren.
ARTIKEL 3 – HET PLAATSEN VAN BESTELLINGEN
Bestellingen van PRODUCTEN (hierna “BESTELLINGEN”) kunnen rechtstreeks online via www.officeeasy.be of telefonisch worden geplaatst.
3.1 Online
Voor online BESTELLINGEN is het aanmaken van een KLANTaccount vereist.
De KLANT selecteert de PRODUCT(EN) en hoeveelheden en plaatst deze via “Aan winkelmandje toevoegen” in het virtuele mandje.
De KLANT kan te allen tijde vanuit de winkelmand naar de catalogus terugkeren via “Verder winkelen”. Hij/zij kan vóór aankoop de benaming, hoeveelheid en totale prijs van het mandje controleren via “Mijn mandje”. Het is eveneens mogelijk op elk moment een PRODUCT te verwijderen of de hoeveelheden aan te passen.
Om de aankoop voort te zetten klikt de KLANT op “Bestelling plaatsen”. Vervolgens wordt gevraagd een leveringsmethode te kiezen en de contactgegevens, het afleveradres en het factuuradres in te vullen. Het is aan de KLANT te zorgen voor juiste aflever- en factuurgegevens. De VERKOPER wijst aansprakelijkheid af bij onmogelijkheid tot levering wegens onjuiste gegevens van de KLANT.
Voor validatie van de BESTELLING krijgt de KLANT een overzicht met de gekozen producten, aantallen, verzendkosten en het totaalbedrag excl. en incl. btw.
Ter validatie betaalt de KLANT de BESTELLING. Bestellingen via www.officeeasy.be houden een betalingsverplichting in.
Na validatie door de betalingsdienst ontvangt de KLANT een orderbevestiging per e-mail.
3.2 Telefonisch
De KLANT kan telefonisch BESTELLEN op: 09 82 06 96 49 vanuit Europees Frankrijk + DROM (gratis nummer); +33 (0)3 28 07 70 71 vanuit het buitenland.
De KLANT komt in contact met het verkoopteam van de VERKOPER, dat afhankelijk van de aard en hoeveelheid PRODUCTEN de BESTELLING online kan invoeren of een offerte kan opstellen.
Voor aankopen van producten of diensten waarvoor vooraf een offerte wordt opgesteld, wordt de bestelling pas definitief na aanvaarding door de KLANT. Deze aanvaarding kan blijken uit ondertekening van de offerte of uit iedere andere uitdrukkelijke schriftelijke wilsuiting van de KLANT, inclusief per fax of e-mail.
3.3 Algemeen – verplichtingen van de KLANT
Ongeacht de bestelwijze verbindt de KLANT zich ertoe waarheidsgetrouwe informatie te verstrekken en garandeert hij/zij de juistheid van de gegevens bij het plaatsen van BESTELLINGEN. Bij het aanmaken van een account verbindt de KLANT zich ertoe zijn/haar gegevens regelmatig bij te werken. Dit kan te allen tijde via het account en/of na contact met de klantenservice.
Voor vragen over de opvolging van een bestelling kan de KLANT de VERKOPER contacteren via het contactformulier op www.officeeasy.be of telefonisch: 09 82 06 96 49 vanuit Europees Frankrijk + DROM (gratis nummer); +33 (0)3 28 07 70 71 vanuit het buitenland.
ARTIKEL 4 – LEVERING
Levering betekent de overdracht aan de KLANT van de feitelijke macht of controle over de PRODUCT(EN). Levering vindt pas plaats na betalingsbevestiging door de bankinstelling van de VERKOPER.
Leveringen gebeuren in heel Europees Frankrijk en de DROM-COM, alsook in EU-lidstaten (waaronder Spanje, Nederland en België) en in landen buiten de EU.
Leveringswijzen:
– Afhaalpunt;
– Thuislevering.
De KLANT kiest de leveringswijze bij het plaatsen van de BESTELLING. De verzendkosten worden getoond bij de keuze en bij het totaalbedrag opgeteld.
De levertijd en specifieke modaliteiten worden aan de KLANT meegedeeld bij de validatie van de Bestelling.
De leveringstermijnen gaan pas lopen vanaf de verzenddatum van de bestelling.
De PRODUCTEN worden geleverd op het adres dat de KLANT op het bestelformulier heeft opgegeven. Onjuiste of onvolledige adressen vallen onder verantwoordelijkheid van de KLANT. Elk pakket dat naar de VERKOPER wordt teruggestuurd wegens een foutief of onvolledig adres, wordt opnieuw verzonden op kosten van de KLANT.
Bij uitblijven van levering binnen de maximumtermijn, niet toerekenbaar aan de KLANT en behoudens overmacht als gedefinieerd in artikel 11, kan de KLANT ontbinding van de verkoop vragen door de VERKOPER in gebreke te stellen om binnen een aanvullende termijn te leveren overeenkomstig artikel 1226 van het Franse Burgerlijk Wetboek, te weten:
– door de VERKOPER bij aangetekende brief met ontvangstbevestiging of door enig schriftelijk middel met ontvangstbewijs aan te manen binnen een redelijke termijn te leveren;
– en, bij uitblijven van uitvoering binnen de aanvullende termijn, de ontbinding van de verkoop te melden per aangetekende brief met ontvangstbevestiging of enig schriftelijk middel met ontvangstbewijs.
In dat geval zal de VERKOPER de KLANT terugbetalen binnen maximaal veertien (14) dagen na ontvangst van de ontbindingsmelding.
ARTIKEL 5 – FOUTEN / NIET-CONFORMITEITEN
Bij levering dient de KLANT de staat van het pakket en de inhoud bij ontvangst van de BESTELLING te controleren.
Eventuele voorbehouden moeten schriftelijk en nauwkeurig op de pakbon worden vermeld. Door de pakbon zonder enig voorbehoud te ondertekenen, wordt de KLANT geacht de goederen zonder zichtbaar gebrek te hebben ontvangen.
Daarnaast verbindt de KLANT zich ertoe zijn voorbehouden binnen uiterlijk twee werkdagen na de leveringsdatum aan de VERKOPER kenbaar te maken. Klachten na deze termijn worden afgewezen.
De klacht moet verplicht schriftelijk worden ingediend via het contactformulier op www.officeeasy.be.
Elke klacht die niet conform bovenstaande regels en termijnen is ingediend, kan niet in behandeling worden genomen en ontslaat de VERKOPER van iedere aansprakelijkheid jegens de KLANT.
Na ontvangst van de klacht kent de VERKOPER een ruilnummer toe voor de betrokken PRODUCT(EN) en deelt dit per e-mail mee aan de KLANT. Ruilen is pas mogelijk na toekenning van dit nummer.
In geval van leveringsfout of ruiling moet elk te ruilen of te vergoeden product integraal en in de originele verpakking worden teruggestuurd, aangetekend Colissimo, naar: OFFICEEASY SERVICE CLIENT – 9 rue de l’Abbé Stahl – ZA Parc République Bat A – 59700 Marcq-en-Barœul.
De retourkosten zijn voor rekening van de VERKOPER.
ARTIKEL 6 – PRIJS
De prijs van de PRODUCTEN is de geldende prijs op het moment van de BESTELLING, onder voorbehoud van beschikbaarheid.
Prijzen zijn in euro. Zij houden geen rekening met verzendkosten, die extra worden gefactureerd en vóór validatie van de BESTELLING worden meegedeeld. Prijzen omvatten de op de BESTELLING toepasselijke btw; elke wijziging van het btw-tarief wordt automatisch doorberekend in de online prijzen. Betaling van de volledige prijs gebeurt bij bestelling. Betaalde bedragen gelden nimmer als aan- of voorschot.
Indien één of meer belastingen of heffingen, met name milieubijdragen, worden ingevoerd of gewijzigd (omhoog of omlaag), kan deze wijziging worden doorberekend in de verkoopprijs van de PRODUCTEN.
ARTIKEL 7 – BETAALWIJZEN
De aan de KLANT gefactureerde prijs is de prijs die staat vermeld op de orderbevestiging die de VERKOPER per e-mail verstuurt.
Betaling geschiedt contant bij bestelling, hetzij per bankkaart, hetzij via PayPal.
Voor kaartbetalingen worden enkel Visa, Mastercard en Carte Bleue geaccepteerd.
De KLANT garandeert dat hij/zij over de benodigde machtigingen beschikt om de gekozen betaalwijze te gebruiken bij validatie van de bestelling.
De door de KLANT gevalideerde BESTELLING wordt pas effectief nadat de betrokken betalingscentra hun akkoord hebben gegeven. Bij weigering wordt de BESTELLING automatisch geannuleerd en wordt de KLANT per e-mail geïnformeerd.
De kaart wordt gedebiteerd bij het plaatsen van de bestelling.
ARTIKEL 8 – RISICO-OVERGANG
Overeenkomstig artikel L216-4 van de Franse Consumentenwet gaan eigendom en risico’s van verlies en beschadiging over op de KLANT op de dag van levering. De producten reizen derhalve voor risico van de VERKOPER.
ARTIKEL 9 – GARANTIE OP PRODUCTEN
Overeenkomstig de artikelen L217-4 e.v. van de Franse Consumentenwet staat de VERKOPER in voor de conformiteit van de PRODUCTEN met de overeenkomst.
Deze garantie geldt gedurende twee (2) jaar vanaf de ontvangst van het PRODUCT.
De KLANT geniet gedurende deze twee (2) jaar een vermoeden van non-conformiteit. De VERKOPER kan dit weerleggen door aan te tonen dat geen sprake is van een reeds bij aankoop bestaand non-conformiteitsgebrek, maar van verkeerd gebruik, verkeerde hantering of slecht onderhoud door de KLANT.
Zodra de KLANT een non-conformiteit vaststelt, wordt hij/zij uitgenodigd de wettelijke conformiteitsgarantie in te roepen door vooraf contact op te nemen met de Klantenservice van de VERKOPER:
– telefonisch op 09 82 06 96 49 (voor KLANTEN in Frankrijk en DROM) of +33 (0)3 28 07 70 71 (voor KLANTEN in een EU-lidstaat of buiten de EU);
– of via het contactformulier op www.officeeasy.be.
Elke aanvraag moet vergezeld gaan van foto’s ter staving, zodat de Klantenservice vaststellingen kan doen.
Indien het gebrek wordt bevestigd, kan de KLANT herstel of vervanging van het PRODUCT vragen, onder voorbehoud van de kostvoorwaarden voorzien in artikel L.217-12 van de Consumentenwet.
Bij uitblijven van vervanging of herstel door de VERKOPER binnen maximaal één maand kan de KLANT terugbetaling van de prijs van het PRODUCT verkrijgen, onder de voorwaarde dat het defecte product door de KLANT wordt geretourneerd.
Daarnaast geniet de KLANT de wettelijke garantie voor verborgen gebreken overeenkomstig artikelen 1641 tot 1649 van het Franse Burgerlijk Wetboek.
De KLANT wordt uitdrukkelijk geïnformeerd dat de VERKOPER niet de producent is in de zin van wet nr. 98-389 van 19 mei 1998 betreffende aansprakelijkheid voor producten met gebreken.
ARTIKEL 10 – HERROEPINGSRECHT
Overeenkomstig artikel L.221-18 van de Consumentenwet beschikt de KLANT over een herroepingsrecht voor alle op de website van de VERKOPER gesloten overeenkomsten, zonder opgave van redenen, gedurende 14 dagen vanaf de levering van de producten.
Indien de BESTELLING meerdere PRODUCTEN omvat of gespreide levering, begint de termijn te lopen vanaf de levering van het laatste PRODUCT.
Bij een BESTELLING van meerdere afzonderlijk geleverde PRODUCTEN of een BESTELLING van een PRODUCT bestaande uit partijen met gespreide levering, begint de termijn te lopen vanaf de levering van het laatste PRODUCT of de laatste partij.
Om zijn herroepingsrecht uit te oefenen, moet de KLANT de VERKOPER vóór afloop van de termijn zijn beslissing meedelen door het modelformulier in bijlage bij deze voorwaarden of door een andere ondubbelzinnige verklaring.
De mededeling gebeurt via het contactformulier op de website van de VERKOPER.
De bewijslast van uitoefening rust op de KLANT.
De PRODUCTEN moeten in de originele verpakking en in perfecte staat worden teruggestuurd binnen 14 dagen na de melding van herroeping, vergezeld van de aankoopfactuur. Beschadigde, bevuilde of onvolledige producten worden niet teruggenomen.
Bij uitoefening binnen de termijn worden de prijs van de aangekochte producten en de verzendkosten terugbetaald.
Behalve wanneer zij vanwege hun aard niet normaal per post kunnen worden teruggezonden, zijn de retourkosten voor rekening van de KLANT.
Terugbetaling vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst door de VERKOPER van de door de KLANT geretourneerde producten onder bovenstaande voorwaarden.
Overeenkomstig artikel L221-28 van de Consumentenwet geldt het herroepingsrecht niet voor:
– PRODUCTEN die duidelijk zijn gepersonaliseerd of vervaardigd volgens specificaties van de KLANT;
– PRODUCTEN die snel kunnen bederven of verouderen;
– PRODUCTEN die door de KLANT na levering zijn ontzegeld en die om hygiëne- of gezondheidsredenen niet kunnen worden teruggezonden (zoals oordopjes, in-ear headsets, Bluetooth-oortjes…);
– PRODUCTEN bestemd voor explosieve omgevingen (ATEX).
ARTIKEL 11 – OVERMACHT
Zie artikel 11 van de professionele voorwaarden; dezelfde definitie is van toepassing. Uitdrukkelijk worden, naast de gebruikelijke gevallen in de Franse rechtspraak, als overmacht beschouwd: blokkering van transport- of bevoorradingsmiddelen, aardbevingen, brand, storm, overstroming, bliksem, uitval van telecommunicatienetwerken of problemen met externe netwerken, stakingen.
De partij die zich hierop beroept, stelt de andere partij onmiddellijk in kennis van het optreden en het einde ervan.
ARTIKEL 12 – INTELLECTUELE EIGENDOM
De inhoud van de website (teksten, commentaren, technische documenten, tekeningen, illustraties en afbeeldingen, enz.) blijft eigendom van de VERKOPER, als enige houder van de intellectuele eigendomsrechten.
De KLANT verbindt zich ertoe deze inhoud op geen enkele wijze te gebruiken; elke gehele of gedeeltelijke reproductie is strikt verboden en kan een inbreuk vormen.
ARTIKEL 13 – GEGEVENSBESCHERMING
Overeenkomstig Verordening (EU) 2016/679 (AVG) wordt de KLANT geïnformeerd dat de door hem/haar verstrekte persoonsgegevens geautomatiseerd kunnen worden verwerkt.
Deze persoonsgegevens zijn:
– Identificatiegegevens: voor- en achternaam van de KLANT;
– Contactgegevens: postadres, e-mail, telefoonnummer;
– Economische en financiële gegevens: betaalmiddelen, betalingshistoriek;
– Gegevens met betrekking tot Bestellingen: bestelbonnen, pakbonnen, klachten en eventuele antwoorden.
Deze gegevens worden strikt door de VERKOPER gebruikt voor: orderbeheer, uitvoering van prestaties, facturatie, behandeling van klachten, incasso, invordering, geschillenbeheer.
De VERKOPER kan deze gegevens bewaren voor de uitvoering van overeenkomsten en eventuele verlengingen en/of vernieuwingen en gedurende een periode die eindigt drie (3) maanden na de afronding van de Bestelling.
De KLANT stemt in met de hierboven beschreven verzameling, verwerking en doorgifte.
De KLANT beschikt over een recht van inzage, kopie, rectificatie, beperking, wissing en verzet tegen de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens. De KLANT heeft recht op overdraagbaarheid van zijn/haar gegevens. Hij/zij kan aanwijzingen geven over het lot van zijn/haar persoonsgegevens na overlijden. De KLANT kan een klacht indienen bij de CNIL. Uitoefening van de rechten kan via de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) van de VERKOPER: dpo@officeeasy.fr.
De KLANT erkent van zijn/haar rechten op de hoogte te zijn en weet hoe deze uit te oefenen.
ARTIKEL 14 – GEDEELTELIJKE NIETIGHEID
Indien één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden ongeldig worden verklaard op grond van een wet, verordening of onherroepelijke rechterlijke beslissing, blijven de overige bepalingen volledig van kracht.
ARTIKEL 15 – CONTRACTSTAAL
Deze algemene verkoopvoorwaarden zijn opgesteld in het Frans. Indien zij in één of meerdere vreemde talen worden vertaald, is bij geschil uitsluitend de Franse tekst bindend. Dat partijen in de dagelijkse communicatie geheel of gedeeltelijk een andere taal gebruiken dan het Frans, kan in geen geval worden beschouwd als een afstand van toepassing van deze algemene verkoopvoorwaarden of enige bepaling daarvan.
ARTIKEL 16 – TOEPASSELIJK RECHT
Deze algemene voorwaarden en de daaruit voortvloeiende BESTELLINGEN worden uitsluitend beheerst door het Franse recht.
ARTIKEL 17 – GESCHILLEN
Bij geschil of klacht wendt de KLANT zich in eerste instantie tot de VERKOPER voor een minnelijke oplossing.
Overeenkomstig artikel L111-1 van de Consumentenwet wordt de KLANT geïnformeerd dat hij/zij kosteloos een beroep kan doen op een consumentenbemiddelaar zodra een geschil niet minnelijk is opgelost met de VERKOPER.
De VERKOPER is aangesloten bij de volgende consumentenbemiddelaar: Association des Médiateurs Européens.
Bij onopgelost geschil kan de KLANT zijn zaak voorleggen aan de consumentenbemiddelaar: https://www.mediateurseuropeens.org/demander-une-mediation
KLANTEN die in een EU-lidstaat wonen, kunnen ook contact opnemen met het Europees Consumentencentrum van hun woonland: https://www.europe-consommateurs.eu/en/ecc-net.html
Overeenkomstig artikel 14.1 van Verordening (EU) nr. 524/2013 informeert de VERKOPER de KLANT over het bestaan van een door de Europese Commissie opgezette platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR), beschikbaar via: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Elk geschil of verschil veroorzaakt en/of verbonden met een BESTELLING, ontstaan of mogelijk ontstaan tussen partijen, om welke reden dan ook, met name betreffende de totstandkoming, geldigheid, interpretatie, uitvoering of beëindiging, ongeacht pluraliteit van verweerders of vrijwaring, valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van LILLE MÉTROPOLE (Frankrijk).