Fairphone

Fairphone is een in Nederland gevestigde smartphonefabrikant die gespecialiseerd is in mobiele telefonie met een lage milieu-impact. De Fairphone 3, het nieuwste van het Nederlandse merk, is een smartphone gemaakt van gerecyclede materialen. Het heeft een modulair ontwerp waardoor snelle en gemakkelijke reparaties met slechts een schroevendraaier mogelijk zijn. De reserveonderdelen van de Fairphone 3 variëren van de camera tot de luidspreker, en natuurlijk het scherm en de romp. De batterij van de Fairphone bevat een vermogen van 3000 mAh en zorgt voor een lange autonomie, zelfs bij intensief gebruik.

Geen producten gevonden voor deze selectie.

Wist je dat Fairphone in 2015 Europa's snelst groeiende start-up was (bron: The Next Web, april 2015)? De prijs van Fairphone blijft hoog op de markt voor mobiele telefoons. Het bedrijf spreekt echter jong en oud aan. Hoe komt ze daar? We volgen voor u de geschiedenis ervan en hoe het erin slaagde een derde model van Fairphone uit te brengen.

Hoe is Fairphone geboren?

In 2010 en gedurende 3 jaar hebben verschillende internationale humanitaire verenigingen elkaar ontmoet. Hun doel ? Bewustwording creëren over de grondstoffen die worden gebruikt in alledaagse elektronische apparaten. De meesten komen uit gewapende conflictgebieden, en hun commercialisering draagt bij tot de instandhouding van deze oorlogen .

In 2013 werd Fairphone opgericht in Nederland. Het bedrijf wil meer ethische alternatieven bieden voor alledaagse elektronische apparaten . Ze kiest ervoor om smartphones te maken, omdat bijna iedereen ze gebruikt, en dat meerdere uren per dag.

5 tips op Fairphone om je telefoon ethisch verantwoord te maken

Het ecologische en sociale engagement van Fairphone is niet alleen een marketingargument. Ontdek in 5 punten hoe het bedrijf het doet om meer ethische telefoons te produceren.

1-De keuze van grondstoffen

Fairphone kiest materialen die de economie ondersteunen van de plaats waar ze worden geproduceerd . Geen gewapende milities. De Republiek Congo werd gekozen.

2-levensduur

Het hele ontwerp van Fairphone-telefoons is ontworpen om hun lange levensduur te garanderen . Ze gaan langer mee en zijn ook makkelijker te repareren. Lees artikelen "Fairphone: test" of "Fairphone: review" als bewijs!

3-productie

Fairphone werkt alleen samen met bedrijven die echt om het welzijn van hun werknemers geven. Het lijdt geen twijfel dat de lonen met korting worden opgenomen en dat de arbeidsomstandigheden erbarmelijk zijn!

4-De levenscyclus

Van de winning van grondstoffen tot de vernietiging van Fairphone in het recyclagecentrum, alles wordt bestudeerd! Het doel is dat de Fairphone zo lang mogelijk meegaat, maar ook zo min mogelijk sporen nalaat van zijn komst naar de aarde zodra hij het einde van zijn leven heeft bereikt.

5-Transparantie

Het bedrijf communiceert zoveel mogelijk naar de consument over alle keuzes die het maakt: met wie het werkt, hoeveel het uitgeeft en inzamelt, hoe het zijn telefoons maakt... Het doel is ook om de consument in staat te stellen zijn keuzes te maken.

Hoe Fairphone gedijt

Tijdens de eerste jaren van zijn bestaan kon Fairphone verschillende prijzen in de wacht slepen, waaronder een prijs van de Verenigde Naties in 2015 (bron: BFMTV, december 2015). Ze heeft al snel tienduizenden fans op sociale netwerken.

In 2018 kon hij dankzij crowdfunding 2,5 miljoen euro ontvangen. De investeerders zijn er ook, want die schenken hem 7 miljoen. De banken volgen hem en lenen hem meer dan 10 miljoen. Zo konden de Fairphone 2 en vervolgens de Fairphone 3 het levenslicht zien.

Fairphone: unanieme meningen?

Bij Fairphone zijn de meningen van consumenten belangrijk. Hun feedback heeft de duurzaamheid en functionaliteit van de modellen verbeterd .

De meningen zijn natuurlijk niet eensluidend. Sommigen geven het bedrijf de schuld van het verouderde ontwerp van zijn telefoons. Anderen trekken het ethische karakter ervan in twijfel.

Maar het bedrijf zegt het zelf: de Fairphone is niet DE ethische telefoon . Fairphone biedt bescheiden telefoons aan die in de hele productie- en marketingketen de neiging hebben om hogere ethische en ecologische normen te respecteren.

Header